Jak wybrać Idealny interfejs audio do domowego studia?

Interfejs audio do domowego studia

W tym artykule omówimy wszystkie elementy interfejsu audio oraz wskażemy kluczowe parametry na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wyborze urządzenia do domowego studia czy pracowni.

Co to jest interfejs audio?

Interface audio to nic innego jak zewnętrzna karta dźwiękowa do komputera. Po co nam zatem zewnętrzna karta, skoro mamy już tą wbudowaną? Odpowiedź jest bardzo prosta! Interfejs audio to bardzo rozbudowana karta dźwiękowa, która daje nam dużo większe możliwości niż to co oferuje nam sam komputer. W najbardziej podstawowej wersji, interfejs audio może stanowić urządzenie łączące komputer z zewnętrznymi głośnikami aktywnymi, czyli monitorami odsłuchowymi. Zapewni nam dużo lepszą jakość dźwięku, kontrolę głośności oraz gniazda wyjściowe kompatybilne z odsłuchami, które zazwyczaj zrealizowane są na gniazdach TRS zwanymi potocznie „duży jack” lub XLR. Również osobom używającym głównie słuchawek interfejs dostarczy lepszy bardziej dynamiczny dźwięk, a w przypadku słuchawek profesjonalnych o dużej impedancji będzie wręcz niezbędny. Muzykom, producentom, twórcom podcastów czy treści video interfejs audio umożliwi podłączenie mikrofonów, instrumentów czy sterowników midi. Można zatem powiedzieć już w sposób bardziej zaawansowany, że interfejs audio zamienia sygnał elektryczny (z mikrofonów, instrumentów itp.) na sygnał cyfrowy, który trafia do komputera, dzięki czemu możemy go poddać dalszej obróbce. Oczywiście, ta sama zasada działa też w drugą stronę, a więc interfejs zamienia sygnał cyfrowy z komputera i zamienia go w ten elektryczny, który trafia do naszych głośników czy słuchawek.

Elementy interfejsu audio

Magistrala

Punktem wyjścia niech będzie połączenie z komputerem, a więc magistrala USB. Śmiało można stwierdzić, że interfejsy USB są obecnie najpopularniejszym typem, z uwagi na to, że najczęściej pracujemy na laptopach. Konieczność użycia komputerów stacjonarnych pojawia się niezwykle rzadko, zazwyczaj w dużych studiach nagraniowych czy produkcyjnych. Największymi zaletami standardu USB jest jego popularność oraz fakt, że zazwyczaj oprócz danych przesyłane jest za jego pomocą zasilanie, a więc nie musimy używać dodatkowych kabli czy zasilaczy. Oczywiście, jest to uzależnione od wielkości interfejsu oraz ilości kanałów jakie może obsłużyć. Inne standardy, które spotkamy to np. FireWire czy Thunderbolt.

Przetwornik AD/DA

Bez wątpienia przetwornik analogowo-cyfrowy/cyfrowo-analogowy to najważniejszy element toru audio, a więc też interfejsu audio, ponieważ odpowiada on za jakość sygnału, który trafia do i z naszego komputera. Ma on więc bezpośredni wpływ na brzmienie źródeł dźwięku czy monitorów odsłuchowych podłączonych do interfejsu. Jego kluczowe parametry to częstotliwość próbkowania np. 44.1, 48, 96, 192kHz oraz rozdzielczość bitowa np. 16, 24, 32bit. Im wyższy parametr, tym większa jakość, dla lepszego zobrazowania można przyjąć, że wraz ze wzrostem parametrów dźwięk jest dokładniejszy i dynamiczniejszy. Śmiało można stwierdzić, że nawet najlepszy sygnał wejściowy zabrzmi słabo przez niskiej jakości przetwornik. Podobnie nawet najlepsze monitory odsłuchowe podłączone do niskiej jakości przetwornika nie zaprezentują swojego prawdziwego potencjału.

Przedwzmacniacz/Preamp

Przedwzmacniacz jak sama nazwa wskazuje odpowiada za wzmocnienie sygnału czy to z mikrofonu czy instrumentu. Dobry preamp powinien charakteryzować się niskimi szumami własnymi, wysokim poziomem wzmocnienia oraz dużą dynamiką. Zależy nam na tym, aby świetnie radził sobie z bardzo cichymi jaki i bardzo głośnymi źródłami dźwięku. Ze względu na fakt, że przedwzmacniacz jest układem analogowym ma on bardzo duży wpływ na charakter brzmienia jaki dzięki niemu uzyskamy. W niektórych przypadkach pożądane są konstrukcje o krystalicznym brzmieniu wiernie oddające brzmienie źródła, w innych z kolei poszukiwany jest specyficzny charakter czyli sposób w jaki preamp to brzmienie zmienia. Zazwyczaj do wyboru mamy wejście mikrofonowe oraz instrumentalne, które różnią się impedancją. Elementami przedwzmacniacza są również: pad – obniżający poziom wejściowy sygnału, w zależności od konstrukcji może to być -10, -15, -20dB; filtr dolnozaporowy – również zależnie od konstrukcji, może być to 60, 80, 100Hz; zasilanie Phantom +24V lub +48V dedykowane dla mikrofonów pojemnościowych. Są producenci, którzy już na tym etapie dodają coś ekstra od siebie. Idealnym tego przykładem jest producent legendarnych konsolet analogowych firma Solid State Logic, która w swoich interfejsach SSL 2, SSL 2+ oraz SSL 12 wprowadziła tryb zwany Legacy 4K. To właśnie on nadaje niepowtarzalny charakter brzmienia mikrofonom czy instrumentom. Jest on aktywowany za pomocą przycisku na każdym kanale, więc możemy korzystać z brzmienia „czystego” lub „dobarwionego” w zależności od potrzeb.

I/O

Konfiguracja analogowych kanałów wyjściowych i wejściowych zazwyczaj wygląda bardzo podobnie. W sekcji input mamy do dyspozycji gniazda mikrofonowe w standardzie XLR, mikrofonowo-liniowy tzw. combo TRS(Jack)-XLR oraz liniowe TRS. Kanały wyjściowe w większości przypadków oparte są na gniazdach TRS, dotyczy to zarówno wyjść main out, aux jak i direct. Zdarzają się również urządzenia, które kanały main out mają zrealizowane na gniazdach XLR, niekiedy nawet wszystkie wyjścia występują w tym standardzie. Ostatnimi typami wyjść jakie znajdziemy w każdym interfejsie audio, to wyjścia słuchawkowe. Najbardziej optymalnie jest posiadać dwa wyjścia słuchawkowe, jedno dla siebie, drugie dla muzyka czy lektora, którego nagrywamy.

Sekcja monitorowania

Super przydatną funkcją jest możliwość przełączania pomiędzy różnymi monitorami odsłuchowymi. Zazwyczaj realizowane jest to przez osobne, zewnętrzne urządzenie. Jednak znajdziemy urządzenia z segmentu home recording wyposażone w tak przydatną funkcję, np. Solid State Logic SSL 12.

Wzmacniacz słuchawkowy

Będąc w temacie wyjść słuchawkowy warto wspomnieć o wzmacniaczu słuchawkowym będącym integralną częścią interfejsu. Wzmacniacz słuchawkowy pozwoli nam na używanie profesjonalnych słuchawek o dużej impedancji. Niektóre modele interfejsów jak np. Solid State Logic SSL 2, SSL 2+ czy SSL 12 posiadają opcję wyboru trybu pracy wzmacniacza słuchawkowego, aby dostosować go do pracy ze słuchawkami niskoimpedancyjnymi i wysokoimpedancyjnymi.

Wejścia/Wyjścia cyfrowe

Myśląc przyszłościowo, planując nagrywanie większej ilości kanałów warto wziąć pod uwagę zakup interfejsu, który oprócz kanałów analogowych oferuje złącza cyfrowe. Najczęściej są to standardy SPDiF (dwukanałowy, na złączach RCA), ADAT (8 IN/8 OUT, optical SC), dobrym przykładem interfejsu z wejściem ADAT jest interfejs audio SSL 12. Rzadziej spotkamy AES/EBU (2 kanały XLR), MADI (64 IN/64 OUT, optical SC lub BNC).

Midi

Protokół MIDI służy do przesyłania sygnałów sterowania. Najczęściej jest on stosowany przez klawiatury sterujące obsługujące wirtualne instrumenty, ale przyda się także to sterowania automatyką czy konkretnymi zdarzeniami.

Loop back

Funkcja Loop Back pozwala na poziomie oprogramowania do sterowania interfejsem użyć źródła dźwięku z komputera i skierować je na wejście interfejsu, bez marnowania fizycznych kanałów. Zdecydowanie warto brać to pod uwagę szukając idealnego interfejsu dla siebie.

Oprogramowanie

Na końcu omówimy oprogramowanie, bo nie jest to co prawda fizyczna część interfejsu, ale bez wątpienia tak samo ważna jak hardware. Zazwyczaj oprogramowanie ma postać wirtualnego miksera, gdzie zarządzamy routingiem sygnałów, robimy miksy odsłuchowe, zapisujemy snapshoty, a także zarządzamy ustawieniami interfejsu. Im bardziej funkcjonalne oprogramowanie, tym więcej nasz interfejs będzie potrafił.

Bonusy

Zdarzają się przypadki, jak we wspomnianym już wcześniej interfejsie SSL 12, że mamy do dyspozycji Bonusy, w tym konkretnym przypadku, są to definiowane przyciski funkcyjne, z domyślnie przypisanymi funkcjami, ale możliwością ich skonfigurowania pod indywidualne preferencje poprzez oprogramowanie, o którym wspomnieliśmy przed chwilą. Kolejnym niezwykle istotnym bonusem są niewątpliwie pakiety pluginów, czyli wtyczek, które otrzymujesz w cenie urządzenia. Dobrym przykładem są właśnie interfejsy Solid State Logic, które w komplecie posiadają zestaw produkcyjny SSL Production Pack. Zawiera on najbardziej popularne i przydatne wtyczki, instrumenty wirtualne, sample, DAW’y czyli wszystko co najlepsze od wiodących producentów. Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz czy jesteś doświadczonym twórcą, taki zestaw narzędzi z całą pewnością Ci się przyda. A na początku przygody audio będzie wręcz niezbędny.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego interfejsu audio zależy od jego przeznaczenia. Wiadomo, że im droższe i większe urządzenie tym większe jego możliwości, jakość i funkcjonalność. W tym tekście skupiliśmy się na urządzeniach desktopowych, które idealnie sprawdzą się jako centralny element domowej pracowni, małego studia, czy jako mobilny interfejs, który możesz ze sobą zabrać wszędzie. Decydując się na produkty renomowanych firm w wieloletnim doświadczeniem, których flagowe konstrukcje używane są w największych studiach na świecie, masz pewność, że inwestujesz nie tylko najlepszą jakość, ale również w to „coś ekstra”, coś co wypracowuje się latami. Takim właśnie producentem jest Solid State Logic, a ich interfejsy audio to esencja kultowej technologii w nowoczesnym i kompaktowym wydaniu. Mamy nadzieję, że ten tekst uświadomił Ci na co zwracać uwagę, co możesz mieć i czego powinieneś oczekiwać od swojego interfejsu, aby Twoje produkcje muzyczne czy podcasty były na najwyższym poziomie.