Magazynowanie towarów – jak robić to dobrze?

Osoby zajmują się magazynowaniem towarów

Prawidłowe zarządzanie biznesem najlepiej zacząć od zaplecza, czyli od magazynu. Wielu przedsiębiorców może nawet nie zdawać sobie sprawy, że optymalizacja działań magazynowych może korzystnie przełożyć się na funkcjonowanie ich firm. Na co warto zwrócić uwagę? Oto kilka wskazówek.

Zarządzanie przestrzenią magazynową

Pierwszą czynnością optymalizacji magazynu powinno być określenie faktycznego zapotrzebowania na przestrzeń. Monitoruj je i dostosuj do niego poziom zapasów. Zarówno nadmiar produktów, jak i puste miejsca, generują dodatkowe, niepotrzebne koszty.

Produktywne wykorzystanie magazynu zależy również od sposobu składowania towarów. Wykorzystaj przestrzeń pionową, wysokie regały, stosy palet itp. Sortuj produkty zgodnie z metodą ABC. Warto też regularnie przeglądać zapasy, by utrzymać porządek oraz zidentyfikować niepotrzebne towary i zwolnić miejsce dla tych, na które aktualnie jest popyt.

Optymalizacja to także technologia. Nowoczesne systemy zarządzania magazynem (WMS – Warehouse Management System) pomagają utrzymać go w porządku i znacząco usprawnić zarządzanie przestrzenią. Dzięki nim można śledzić lokalizację poszczególnych produktów, optymalizując procesy kompletacji zamówień oraz ich segmentacji. Zastanów się, jakie działania w Twoim magazynie można, a jakie trzeba zautomatyzować. Inwestycja może korzystnie przełożyć się na cały biznes.

Dopasowanie dostaw i odbiorów

Właściwe zarządzanie dostawami i odbiorcami to klucz do minimalizacji kosztów magazynowych oraz zwiększenia satysfakcji klientów poprzez zagwarantowanie dostępności produktów, których aktualnie potrzebują. W całym procesie warto zwrócić uwagę na kilka strategicznych punktów.

Pierwszym z nich jest prognozowanie, czyli przewidywanie potencjalnego zapotrzebowania na towary. Doświadczony przedsiębiorca powinien wiedzieć, jakie produkty sprzedają się najlepiej, w jakim okresie (np. leki na przeziębienie w sezonie grypowym, artykuły szkolne w sierpniu itp.) i na podstawie tej wiedzy organizować magazyn. Praktycznym rozwiązaniem okazuje się np. system just in time, minimalizujący ilość towarów w magazynie, a jednocześnie zapewniający ich dostępność w momencie, gdy są potrzebne. Warto analizować trendy rynkowe i bieżącą sytuację czy historyczne dane sprzedaży. Dziś pomaga w tym zaawansowane oprogramowanie.

Wiedząc, co i kiedy jest nam potrzebne, warto zakomunikować to dostawcom. Pozwoli to skrócić czas dostaw, a niekiedy wynegocjować korzystne warunki transportu. Kluczowe jest także monitorowanie stanu magazynowego, dzięki któremu można szybko reagować na wszelkie dysproporcje. Tutaj znowu nieocenione bywają systemy WMS lub inne, które automatyzują wiele powtarzalnych procesów i pamiętają za nas o wielu ważnych kwestiach.

Magazynowanie towaru

Wykorzystanie wolnej przestrzeni magazynowej

Wprowadzając powyższe i inne zalecenia optymalizacyjne, może się okazać, że w Twoim magazynie zwolniło się (lub w najbliższym czasie zwolni) sporo przestrzeni. Nie warto zostawiać jej pustej, ponieważ wówczas będzie generować dodatkowe koszty, przekładając się negatywnie na funkcjonowanie magazynu, a zatem także całego biznesu. Zdecydowanie rozsądniej wynająć pusty magazyn innemu podmiotowi.

Jak wynająć magazyn? Można to zrobić tradycyjnie, zamieszczając ofertę w prasie czy na portalu internetowym. Szukanie najemcy to często czasochłonny i żmudny proces, związany z załatwianiem szeregu formalności. Zwłaszcza jeśli komuś zależy na znależć wynajem magazynu krótkoterminowo.

Ciekawym i nowatorskim rozwiązaniem na rodzimym rynku jest 4SHELF – platforma B2B, gdzie powierzchnie magazynowe do wynajęcia oferuje się podobnie jak w popularnych modelach shareingowych typu Airbnb, Vrbo czy FlipKey. Obecnie twórcy umożliwiają jej przetestowanie.

4SHELF jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działania 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałania 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.