Czym jest branding i czym różni się od marketingu?

Robienie planu brandingu na kartce w firmie

Branding jest pojęciem bardzo dobrze znanym wszystkim przedsiębiorcom. Jego zdefiniowanie jest jednak o tyle trudne, że granica pomiędzy nim a działaniami podejmowanymi w ramach marketingu jest dość płynna. Dla jednych branding to po prostu projekty graficzne, które wizualizują markę w oczach jej odbiorców, dla innych to działania, których celem jest budowanie marki, a dla jeszcze innych branding to po prostu komunikacja wizualna. W efekcie, marketing jest bardzo często łączony z brandingiem i niekiedy trudno odróżnić działania podejmowane w ramach jednego procesu od tych dotyczących drugiego.

Definicja Brandingu. Czym jest branding?

Najpopularniejsza definicja brandingu mówi, że jest to technika marketingowa, która polega na kształtowaniu danej marki w świadomości jej potencjalnych odbiorców. Działania podejmowane w ramach brandingu mają na celu podkreślić indywidualność i unikalność marki oraz wyróżnić ją na tle konkurencji. Wszystko po to, aby udowodnić, że to właśnie ona zasługuje na uwagę klientów. Branding opiera się głównie na wizualnym kontekście i dotyczy wszystkiego tego, co dotyczy marki i jest widoczne na zewnątrz. Jest to jednak proces, który wykracza poza standardowe elementy identyfikacji wizualnej takiej, jak m. in. logo, nazwa czy cały system identyfikacji wizualnej.

Branding służy budowaniu brandu, czyli silnej, stabilnej i atrakcyjnej wizualnie marki, która w widoczny sposób wyróżnia się na tle konkurencyjnych podmiotów. Wszystkie działania podejmowane w ramach brandingu mają na celu ukazanie marki w jak najlepszym świetle oraz udowodnienie, że to właśnie ona jest w stanie najlepiej zaspokoić potrzeby klientów. Branding ma ogromne znaczenie dla każdej marki – prawidłowo zaplanowany i wdrożony, jest jednym z kluczowych czynników warunkujących zyski. Jeśli marka zdobędzie uwagę odbiorców oraz stanie się rozpoznawalna, firma będzie mogła kształtować ceny na wyższym poziomie i w efekcie generować wyższe zyski oraz lepiej się rozwijać.

Branding a marketing. Czym różnią się oba działania?

Według wielu ekspertów branding to przekaz wizualny, który marka kieruje do swoich odbiorców. Ma on wpłynąć na sposób ich myślenia o marce. W tym kontekście branding musi być maksymalnie precyzyjny i atrakcyjny z punktu widzenia odbiorców. Celem zarówno brandingu, jak i marketingu jest więc sprzedaż. Nie wystarczy jednak sprzedać produkt jednemu klientowi – sprzedaż musi być systematyczna, a grono klientów lojalne, czyli składać się głównie z osób, które będą stale wracały po nowe produkty. W tym kontekście branding łączy się z marketingiem, gdyż wszystko, co robimy, aby pozyskać klienta jest zaliczane w poczet działań marketingowych. To, co ma natomiast na celu również zatrzymanie przy sobie klienta to już branding.

Branding i marketing, mimo tego, że pozornie różne, świetnie się ze sobą łączą i pozwalają osiągnąć lepsze efekty działań. Żadnego z tych elementów nie możemy jednak określić jako ważniejszego od drugiego. Ich rola jest bowiem tak samo istotna, a działania podejmowane zarówno w ramach brandingu, jak i marketingu, wzajemnie się ze sobą łączą i uzupełniają, przybliżając firmę do osiągnięcia jak najlepszych efektów pracy nad swoją konkurencyjnością.