DAP, DDP, FOB: Rozszyfrowanie skrótów Incoterms dla przedsiębiorców

Rozszyfrowanie skrótów Incoterms dla przedsiębiorców

Incoterms to międzynarodowe standardy, o których powinni wiedzieć m.in. przedsiębiorcy podpisujący umowy dostawy towarów z kontrahentami z innego państwa

DAP, DDP, FOB: Rozszyfrowanie skrótów Incoterms dla przedsiębiorców

Incoterms są międzynarodowymi standardami, które precyzyjnie określają prawa i obowiązki stron umowy dostawy, tzn. sprzedawcy oraz kupującego, w umowach dotyczących transportu towarów za granicę. Takie skróty jak np. DAP, DDP czy FOB (są to tylko niektóre spośród wszystkich skrótów używanych w kontekście Incoterms) to oznaczenia niezwykle istotne z punktu widzenia przedsiębiorców, ponieważ determinują one, który podmiot ponosi:

  • ryzyko,
  • koszty,
  • odpowiedzialność,

na poszczególnych etapach dostawy.

Klauzula DAP (Delivered at Place) – Co musisz wiedzieć?

DAP, czyli „Dostarczone do miejsca” (ang. Delivered at Place), jest jednym z popularnych warunków Incoterms. W tym przypadku sprzedający ma obowiązek dostarczyć towary do określonego miejsca, gdzie ryzyko związane z towarami przechodzi na kupującego. Oznacza to, że sprzedający musi pokryć wszystkie koszty związane z dostawą towarów do umówionego celu.

W praktyce taki stan rzeczy oznacza, że chociaż sprzedawca jest odpowiedzialny za transport i odprawę celną, to kupujący przejmuje ryzyko od momentu dostarczenia ładunku do uzgodnionego wcześniej miejsca.

Klauzula DDP (Delivered Duty Paid) – Zalety i wyzwania

Klauzula Incoterms DDP, czyli „Dostarczone cło opłacone” (ang. Delivered Duty Paid), to rozwiązanie, które przenosi na sprzedającego jeszcze większą odpowiedzialność. Sprzedający musi bowiem zadbać nie tylko o dostarczenie towaru zgodnie z warunkami zawartej umowy, ale także o opłacenie wszelkich związanych z tym opłat celnych oraz podatkowych.

Kupujący nie musi martwić się  wówczas o dodatkowe opłaty ani formalności związane z importem. Jednak z punktu widzenia sprzedającego taka klauzula może wiązać się z większym ryzykiem i kosztami — te ostatnie zapewne zostaną przerzucone właśnie na nabywcę.

Klauzula FOB (Free on Board) – Klasyczny wybór w transporcie morskim

FOB, czyli „Dostarczony na pokładzie” (ang. Free on Board) jest kolejnym z warunków stosowanych w międzynarodowym transporcie (w tym przypadku: w transporcie morskim). W ramach wariantu FOB sprzedający ma obowiązek dostarczyć towary na statek wskazany przez kupującego. Ryzyko straty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego w momencie, gdy będące przedmiotem umowy towary zostaną załadowane na pokład statku (board). Zaletą tej klauzuli jest możliwość precyzyjnego wskazania momentu, kiedy to ryzyko przechodzi na kupującego; taki stan rzeczy ułatwia bowiem procesy ubezpieczeniowe i logistyczne.

Wpływ wyboru klauzuli Incoterms na koszty i logistykę

Incoterms to rozwiązanie, które odgrywa niezwykle ważną rolę z punktu widzenia międzynarodowej wymiany towarów. Określają one bowiem, który podmiot ponosi odpowiedzialność za koszty oraz ryzyko na poszczególnych etapach transportu ładunku. Dzięki temu strony umowy mogą uniknąć nieporozumień.

Podsumowanie

Incoterms, wśród których można znaleźć np. klauzule DAP, DDP i FOB, są istotnym narzędziem w handlu międzynarodowym, które wspomaga przedsiębiorców w ustalaniu praw i obowiązków, a co za tym idzie — również ryzyka związanego z międzynarodową wymianą handlową. Wybór odpowiedniej klauzuli Incoterms zależy od wielu czynników (koszty, ryzyko itp.), które każdy przedsiębiorca absolutnie powinien wziąć pod uwagę. Jeszcze przed wyborem odpowiedniej klauzuli skonsultować się z ekspertami w dziedzinie handlu międzynarodowego.