W kilku krokach trudno jest opisać proces zakładania sklepu internetowego i jego wdrożenia wraz z dalszym utrzymaniem usługi i sprzedażą. Niemniej w tym artykule postaramy się przybliżyć w kilku punktach podstawowe zasady, przyświecające początkowemu biznesmanowi w branży e-commerce.
Krok 1: Określenie wymagań
Aby sklep internetowy był dobrze dobrany do naszych potrzeb, musimy określić kilka podstawowych wymagań w stosunku do platformy:
- Jaką formę będzie pełnił sklep internetowy?
- Kto będzie jego odbiorcą?
- Czy mamy, a jeśli tak, to ile środków na rozpoczęcie sprzedaży?
- W jakim modelu chcemy prowadzić sprzedaż?
- Jakie media wykorzystamy do promocji firmy i asortymentu?
- Jakie usługi dodatkowe miałaby zawierać platforma?
- Jakie kanały sprzedaży chcemy uznać za kluczowe?
- Inne…
Te wszystkie pytania, na które musimy sobie odpowiedzieć, pomogą nam przejść do kolejnego kroku, czyli wyboru już konkretnej platformy.
Krok 2: Wybór platformy do prowadzenia sprzedaży
Decydując się na platformę, mamy do dyspozycji takie rozwiązania jak Open Source: (darmowe) oparte na CMS, lub przeznaczone tylko do sprzedaży, płatne, dedykowane, w formie usługi SaaS płatnej w modelu subskrypcji. Ponadto wybierając platformę, zapewnić trzeba zaplecze w postaci logotypu i wizerunku firmy, dobrą stronę internetową i firmę dbającą o wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli decydujemy się na sprzedaż poprzez różne media, platforma powinna umożliwić dostęp, do możliwie jak największej liczby usługodawców pośredniczących w sprzedaży naszych produktów. Aspektów, na które należy zwrócić uwagę, jest znacznie więcej, ale nie zawsze należy kierować się ceną, bo czasem „mniej znaczy więcej”.
Krok 3: Wykupienie usługi w formie gotowej platformy lub hostingu
Podpisanie umowy nie zawsze jest konieczne, choć wskazane, bo chroni ona obie strony przed konsekwencjami nadużyć i sporów prawnych. Często taka umowa jest podpisywana elektronicznie, ale nie musi być to reguła. Kiedy już zarejestrujemy się na platformie i uiścimy opłatę, konieczne jest skonfigurowanie platformy pod nasze potrzeby i dodanie produktów do sklepu, z dobrym opisem i grafiką, jak również zdjęciami oferowanego produktu, również w przypadku usług jednoznacznie określające charakter działalności, wraz z kategoriami, by klient miał możliwość prostego odnalezienia tego, czego szuka. Hosting przechowujący dane rozwiązanie, może być dostarczony przez firmę, oferującą platformę, lub zakupiony przez nas w niezależnej firmie. Koszty naszego zakupu platformy i utrzymania, może niejednokrotnie przewyższyć 1000zł rocznie, na co musimy być przygotowani.
Krok 4: Wykupienie domeny z certyfikatem bezpieczeństwa
Jeśli chcemy być rozpoznawalni i łatwi w odnalezieniu w sieci internetowej, warto jest zakupić własną domenę, wraz z certyfikatem bezpieczeństwa SSL, który obecnie jest wymagany przez przeglądarki i wyszukiwarki internetowe. Certyfikat bezpieczeństwa, prezentuje się w formie rozszerzenia domeny o znacznik https:// zamiast http:// i zapewnia bezpieczeństwo domeny, w formie szyfrowania danych. Platformy sklepowe często oferują już swoje domeny, ale są one uniwersalne i nie wskazują jednoznacznie na charakter sklepu, a zapamiętanie ich może być utrudnione. Często jest praktykowane, że w ramach wykupienia usługi, mamy od razu dostęp do zakupu własnej, wybranej domeny, w pakiecie dostępnych czy to globalnych, czy lokalnych domen. Koszt takiej domeny to kilka/kilkadziesiąt złotych rocznie, w pierwszym roku użytkowania, a w kolejnych kilkaset złotych rocznie.
Krok 5: Rozpropagowanie informacji o prowadzonej sprzedaży i asortymencie
Kiedy już zakupiliśmy potrzebne usługi i produkty oraz zapewniliśmy odpowiednie zaplecze od strony prawnej otwierając działalność, zgłaszając ją w odpowiednich urzędach oraz tworząc politykę prywatności, regulaminy i regulacje RODO, możemy rozpocząć proces promowania naszych usług, bądź produktów na sprzedaż. Możemy informować klientów o naszym istnieniu, w wyszukiwarkach internetowych, mediach społecznościowych, na blogach i forach, poprzez influencerów, jak i na targach branżowych. Koszty tego typu usług rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych, jeśli chcemy je powierzyć wyspecjalizowanemu zespołowi, pracującemu w branży marketingowej.
Powyższe 5 kroków to dopiero początek i warto wziąć pod uwagę ryzyko, które może się pojawić przy sprzedaży. Dlatego wcześniej trzeba przeanalizować projekt, zgodnie z zasadami, które obowiązują w biznesie i zarządzania projektami by uniknąć porażki. Warto także zadbać o narzędzia monitorujące efekty działalności sklepu i inne dodatki pomagające w dobrej komunikacji z klientem. To wszystko składa się na dobrze dopracowany schemat sprzedaży i zapewnia maksymalizację dochodów ze sprzedaży.
Dodatkowe informacje jak założyć sklep internetowy krok po kroku znajdziesz pod tym adresem: https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-sklep-internetowy/
Najnowsze komentarze